När ett filter har fastnat

Det har hänt mig några gånger att ett filter fastnat på ett objektiv. Senast var det några äldre objektiv inköpta på Tradera. På ett av objektiven satt ett original Nikkor UV-filter benhårt. Det var alltså helt omöjligt att ta av. Förr fanns det speciella grepp i plast som man kunde använda, men sådana har jag inte sett på evigheter. Har letat på nätet men förgäves.

Eftersom jag hade ytterligare ett objektiv liggande med ett filter som satt fast, var det verkligen dags att finna en lösning. Har funderat på om jag skulle ta dem till kameraverkstaden, men det fick i så fall bli sista utvägen.

Googlade på ”filter stuck on lens” och fick en del tips. En del hade jag provat redan men några var nya. Man har ju hört att man ska värma tex muttrar som fastnat, men här rekommenderades motsatsen dvs kyla. Men visst är det logiskt; metall krymper i kyla och eftersom filtret sitter i invändig gänga på objektivet, så blir filtret mindre och det går att lossa. 



Först, placera objektivet på en frysklamp ca 3-4 minuter.



Sedan med en gummihandske på ena handen, tryck objektivet mot handflatan och vrid moturs (man kan trycka det mot gummisulan på en gympadojja också). Och minsann, filtret lossnar lätt som en plätt, och det fungerade på båda mina objektiv. Så, har du ett filter som sitter fast; testa!

Ett annat tips värt att prova kommer från Ann-Charlotte Eriksen. Jag har testat och även det fungerar hur bra som helst och är betydligt enklare än att använda frysklamp. Bra tips ska man ju dela med sig av, så det kommer här:



Man tar en vanlig sladd, lagom tjock för att passa det filter som fastnat, lindar den runt filtret, tar ett stadigt grepp med tumme och pekfinger, och vrider motsols.

Skickar stort tack till Ann-Charlotte för ett bra tips!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar