Kodak Retina I b




En Kodak Retina inköpt hos Analoga utposten. En välbevarad gedigen kamera med alla funktioner i gott skick. Den är tillverkad nån gång mellan 1954 och 1957 och hos de här årsmodellerna finns väl egentligen inte så mycket finesser. Men bländarlamellerna rör sig fint, slutaren öppnar och stänger som den ska och t.o.m. de längre exponeringstiderna fungerar. Även frammatningen går mjukt och jämnt och det finns ingen beläggning på linserna. Dessutom har den inga större blessyrer, bara normalt slitage. Så för att vara en så gammal kamera är den i riktigt fint skick.



Som synes är kameran i första hand gjord för användare av Kodak film. Här finns ingen exponeringsmätare, så ratten här är bara en komihåg-grej.


Jag gillar utseendet på kameran, speciellt den inkapslade bälgen, som jag tycker tillför till det gedigna intrycket. Vet inte om jag kommer att använda kameran eller om den hamnar i museet.
Kan tillägga att varje gång jag köper en gammal kamera, finns det faktiskt en seriös tanke att jag ska sätta i en film. Dock har verkligheten velat annorlunda. I vart fall hittills…



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar