Industar och Zeiss Ikon


Det här objektivet hittade jag häromdagen i Lennarts affär. En Industar 50/3,5. Jag köpte den direkt, inte för att jag tror att det är kvalitetsoptik, utan det jag föll för var att den hade texten ”Made in USSR” ingraverad på sidan. Nästan som Beatles gamla låt. Objektivet är litet och kompakt men det beror ju dels på den tilltagna närgränsen på 0,65 m och så den blygsamma ljusstyrkan. Den var lite rasslig i fokuseringen men detta tyckte jag mer än väl kompenserades av det grågröna plasthölje som ingick.
Jag trodde mig själv kunna fixa till gnisslet i fokuseringen så jag tog isär objektivet, fettade in gängorna och satte ihop det igen, och nu går skärpeinställningen mjukt och fint. Linsytorna är i stort sett fina, det finns några smårepor i frontlinsen, så man får kanske undvika det värsta motjuset.
Fattningen är M42, så det blir till att skaffa en adapter, för Nikon eller M4/3 får se vad som dyker upp.



Köpte den här mellanformataren på Tradera för ett tag sedan. En Zeiss Ikon Nettar i mycket fint skick. Har trots sin ålder (modellen började tillverkas 1949) inte några direkta spår av användning. Hela modellbeteckningen är Nettar II 518/16. Slutaren heter Vario och är begränsad till 1/25, 1/75 och 1/200 samt B.
Optiken är Novar 75/4.5 och negativformatet är 6X6. Jag antar att modellen nog tillhör de vanligare då jag fick den för 105 kronor inklusive brunt läderfodral i nyskick. Vill man hotta upp den kan man ju alltid sätta på en vassare optik med Prontor slutare. Det är ganska enkelt att byta ut objektivet på de här kamerorna. Man ska bara hålla sig till samma brännvidd.



En annan grej
Jag gillar de här gamla etiketterna som sitter på insidan av gamla lådkameror och talar om inte bara vilken film som passar men även vad som inte passar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar