Topcon RE super 1963



Detta är en av mina kameror i skåpet som jag tycker kan vara värd en egen presentation.
Topcon RE super var en tidig SLR-kamera med inbyggd ljusmätare i kamerahuset. Ljusmätaren gick att läsa av, dels i sökaren, samt i ett litet fönster på kamerans ovansida, vilket gjorde det möjligt att skifta mellan olika sökare och bibehålla strålgångsmätningen. Nikon F som var en dominerade yrkes-SLR vid den här tiden hade ljusmätaren i prismasökaren, bytte man sökare fick man använda lös mätare. Mätningen hos Topcon och Nikon skedde vid full bländaröppning, jämfört med t.ex. Pentax Spotmatic där mätningen skedde vid inställd arbetsbländare. RE super hade också uttag för motor som man enkelt kunde montera själv, Nikon F fick skickas till verkstad för att få motorn monterad. Mycket av tekniken på Topcon RE super kom så småningom att bli standard på de flesta systemkameror. Men egentligen var det först 1970 då Canon presenterade sin F1, som konkurrenterna hunnit i kapp. Varför fick då inte Topcon någon världsledande position som kameramärke? Ja, dels hade man långt i från Nikons bredd på objektiv, men det handlade nog också till stor del om marknadsföring.


Kan nämnas att när amerikanska flottan i mitten av 60-talet skulle köpa in kamerautrustningar som skulle finnas ombord på fartygen så testade man vad i stort sett allt som fanns i branschen och valde sedan Topcon, ett märke man blev trogen tills tillverkningen lades ner 1977.



Det finns inte mycket knappar med finesser på kameror från den här tiden, och här blir det extra glest på ovansidan då avtryckaren sitter på fronten. Den lilla kromade knappen vid tidsratten är till för att lossa sökaren och det lilla fönstret vid returspolsveven gör det möjligt att läsa av ljusmätaren när man använder t.ex. sökarlupp. En detalj är att känsligheten för film endast anges i DIN (Deutsche Industrie Normen) i stället för ASA (American Standard Association) eller båda som väl var vanligast. Kanske en flirt med Europa? Idag använder vi ju ISO (International Organization for Standardization (IOS?)) som i praktiken bara ett nytt namn för ASA.

Principen är att en film med känsligheten 200ASA (24 DIN) är dubbelt så känslig som en film på 100 ASA (21 DIN) och häften så känslig som en film på 400 ASA (27 DIN). När man dubblar ASA-talet, motsvarar detta att öka DIN-talet med talet 3.



På botten av kameran finns batterilock (1st PX625) strömbrytare för ljusmätaren, knapp till att öppna bakstycket, spärr för att lossa returen, samt uttag för motor.



Avtryckaren är placerad framtill på kameran, en ganska ovanlig placering, men egentligen bra då risken för skakningsoskärpa borde bli mindre då man trycker av i linje med motivet. Objektivet har en tysk bajonettfattning från Exakta. Lägg märke till spärren för objektivet som väl närmast påminner om en fönsterhake.



Tittar vi närmare in genom objektivöppningen i kamerahuset ser vi att CDS-cellerna som mäter ljuset sitter på spegeln, ingen annan kameratillverkare hade en sådan lösning vid den här tiden.

Fotnot
SLR – Single Lens Reflex, enögd spegelreflexkamera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar