Digitalisera storformataren


Såg en kul grej på Youtube; en man som konverterat sin analoga storformatare till digitalt med hjälp av ett digitalt sytemkamerahus. Det var ganska intressant, man använder storformatarens objektiv med alla förställningsmöjligheter och får resultatet digitalt.

Naturligtvis utnyttjar man bara en bråkdel av negativformatet (ca 1/30 om man som jag använder APS-C) så några vidvinkelbilder blir det ju inte fråga om. Det blir inte heller snabbjobbat utan både omständligt och klumpigt. Men, det ger möjlighet att använda alla möjliga gamla objektiv som tex Imagon. Och det kunde ju vara kul. Sen är det så att vissa grejor gör man ju mest för att det är intressant och för att det går. Också brukar man lära sig något på vägen. (Ibland är som bekant resan viktigare än målet.)

Själva modifieringen är enkel och framförallt billig (om man har en storformatskamera). Min kamera är en Sinar F som jag köpte i slutet av 70-talet. Jag har inte använt den på 15 år och har många gånger funderat på att sälja den. Men man kan säga att marknaden har inte varit intresserad, så det har fått vara.
I alla fall, när jag packar upp kameran ur sin träda upptäcker jag att varken slutare eller bländarinställning fungerar som de ska. Lite justeringspyssel med andra ord. Slutaren gör inte så mycket i det här fallet eftersom den ändå ska stå öppen, men det är ju bra om bländaren går att ändra.

Modifieringen går till så att man fäster ett digitalt kamerahus där man annars
sätter filmkassetten. Fördelen med Sinar är att objektivplattan har samma format som springbacken.
Jag skruvade fast en fattning från ett kasserat Nikonobjektiv på en Sinar objektivplatta med lämpligt hål i. Handgreppet på Nikon ställer till en del och gör det nödvändigt att bygga på fattningen för att det ska gå att montera kameran. I filmen på Youtube använde man en ring av trä mellan fattning och platta. Eftersom kamerahuset kommer att hänga i fattningen ville jag hellre använda något av metall. Det blev de båda yttersta delarna från ett set billiga mellanringar. Det blev nästan bra, kameran hamnade inte riktigt i våg och två skruvar i fattningen gick av när jag drog ihop ringarna. Kom på att det nog skulle bli enklare och bättre med adapter och ett spegellöst kamerahus istället. Så nu har jag beställt lite grejor från Hongkong. Leveranstiden är ju ganska lång, men jag kan ju försöka få ordning på resten av kameran under tiden. Gör nog ändå ett försök med att få slutaren att fungera. Mest för känslan att allt fungerar även om det inte behövs till just det här projektet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar