Mirotar 35/2.8 för Sony Nex


För ett tag sedan anpassade jag en optik från en Minox 35EL från mitten av 70-talet till att passa Micro 4/3. Det var ganska enkelt och resultatet blev bra. Då jag hittade ytterligare en trasig Minox hos Analoga Utposten fick jag för mig att anpassa den optiken till Sony Nex. Den här Minox-kameran var lite nyare, en 35 PL från 1982/83. Men optiken är samma; Color-Mirotar 35/2.8 vilket motsvarar ungefär 50mm på Sony Nex.

Kameran är enkel att plocka isär, en liten stjärnskruvmejsel är allt som behövs. Själva anpassningen är också ganska enkel. Förutom optiken och ett kamerahuslock behövs en svart filmburk. Burken kapar jag och använder som fläns för att anpassa registeravståndet så att objektivets avståndsskala stämmer.

Monteringen gick fint. Först limmar jag fast optiken i filmburken. Sedan justerar jag in avståndet, det är små marginaler och det är ju viktigt att det verkligen blir skarpt på oändlighet. När allt stämmer limmas flänsen fast i kamerahuslocket. Allt limmas med tvåkomponentslim.

Jag fick för ett tag sedan ett mail från en man som jobbat som kamerareparatör åt företaget som på sin tid importerade Minox. Han berättar om problemen med Minox 35 EL:

"Det fanns en plastplatta med spår inne i optiken och efter ett tag krympte plasten och slutaren upphörde fungera. Plattan fick bytas på i stort sett alla kameror vars serienummer började på 37xxxx.
Av Minox-kamerorna var nog GL-modellen den bästa. Men annars var det största problemet med alla Minox 35 att kamerorna inte var tätade mot smuts."

Nu är jag fått ett nytt objektiv till min Sony Nex måste det ju testas. Så det fick följa med till Västra Hamnen förra veckan. Optiken har ingen bländarskala, man får ställa på känn. Kan vara lite knepigt eftersom bländaröppningen inte är rund. Jag ser att jag borde bländat ner mer då kantskärpan inte blev så bra, speciellt inte i vänsterkant.

Det var ödsligt, kallt och blåsigt i Västra Hamnen, så bilderna fick lite undergångskänsla. Det är inte HDR, utan jag har maskat himlen, höjt kontrasten och mörkat ner.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar