Kodak Hawk-Eye (1926)


Jag gör regelbundna besök på Analoga Utposten, bara så jag inte missar någon udda fotogrej som skulle förgylla mitt liv. Vid ett tillfälle såg jag ett slitet fodral som fångade mitt intresse. Repigt, fläckigt, med en yta delvis belagd med något som starkt påminde om mögel. När man tittade nära kunde man läsa ”Kodak” på låset, med citationstecken och allt.


Inuti fodralet låg en kamera lika ful som sitt omslag, lika fläckig och angripen. Den gick lätt att öppna men bälgen tämligen motsträvig att fälla ut. Kanske inte så konstigt med tanke på reparationerna den blivit utsatt för.


Det är inte varje dag man träffar på en Kodak No 2 Folding Cartridge Hawk-Eye Model C, (tillverkad nån gång mellan 1926-1933) där bälgen är lagad med plåsterlappar.


Slutaren är självspännande, vilket innebär att varannan gång för man avtryckaren neråt och varannan gång uppåt. Bländaren har sina egna tal. Den har fyra inställningar graderade från ett till fyra, inga femsex, elva och sådant.


Den angripna plåten talar bla om att detta exemplar är tillverkat i Canada.


Kameran laddas med 120-film och negativformatet är 6x9, vilket ger 8 exponeringar på en rulle. Det sitter en tomspole av plast i kameran vilket tyder på att kameran blivit använd inte allt för länge sedan. Förre ägaren har uppenbart haft en pragamatisk syn på fotografering, knappast sett kameran som någon statuspryl. Åtminstone om man beaktar reparationen av bälgen.


Den vridbara sökaren ger en minst sagt diffus bild av omvärlden. Sammantaget kan man säga att det är en av de fulaste kamerorna i min samling. - Jo, det råkade bli så eftersom Lennart i butiken tolkade mitt intresse för kameran som kärlek, varpå han skänkte mig den.


Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Dels är den ful dels luktar den mögel. Att använda den är det inte tal om. Jag tror den hamnar i vindsarkivet för framtida bevarande.


I butiken hittade jag även denna franska 620-rulle. Den var inte till salu, bara låg där på hyllan. Jag tror att den tillhör den museala delen av butiken. Det måste vara världsrekord; en film med utgångsdatum oktober 1950. Räkna med lite lägre kontrast och viss basslöja…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar