Storformat




Historien om kamerabyggaren Szilard Szabad (1907-1994) börjar när han kom till Sverige från Ungern (eg Transsylvanien) 1936. Han var snickare och fick jobb på ett snickeri och började året efter läsa på Stockholms Tekniska Institut där ambitionen var att bli flygtekniker. Efter fyra års kvällsstudier tappade han, delvis på grund av kriget, intresse för flygindustrin och satte upp en verkstad där han bland annat kom att reparera filmkassetter åt Hasselblads Fotografiska. Dessa var vid den här tiden gjorda i trä och efter ett tag började Szabad tillverka egna som han sålde till Hasselblads. Hans kassetter höll hög kvalitet och det som började med en serie på 50 st blev snart tusentals.

Så småningom började han även tillverka studiokameror i storformat som köptes av Hasselblads och såldes vidare under namnet Hasselblads Universalkamera. Efter ett tag bestämde han sig för att tillverka kameror endast under sitt eget namn. Mellan åren 1945 och 1962 tillverkades 1 500 kameror i formaten 9x12 till 18x24, en hel del gick på export. En populär variant i svenska porträttateljéer på 50-talet var 18x24 nerväxlad till 12x16.
Szabad tillverkade även studiostativ som kom att bli av allt större omfattning då efterfrågan på storformatskameror i trä minskade under början av 60-talet.



Mina två Szabad-kameror,18x24 (överst) och 9x12 (nedan), är båda från mitten av 1950-talet. Det är gedigna konstruktioner tillverkade av trä och metall och väldigt vackra.


Den här kameran vet jag inte mycket om då den saknar märkning. Formatet är 18x24 eller 8x10 (tum). Optik och detaljer är i mässing, kameran i övrigt ser ut att vara tillverkad i körsbärsträ och den är i mycket fint skick. Skulle gissa att den är gjord någon gång kring förra sekelskiftet.

4 kommentarer:

  1. Den sista ser ut som en G.H. Hasselblad, eller en variant av den. De var ju tydligen importerade av bröderna, och såldes under deras varumärke. Vet dock inte vilket fabrikat de importerade kamerorna var..
    Senare sålde de allt Szabad kunde leverera - till dess Szabad valde att sälja kamerorna under sitt eget namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Som jag så först idag. Jag är inte helt säker på att det är en originaloptik som sitter på. Den kan ha kommit från nåt annat håll.

      Radera
  2. Jag arbetade på Royal reklamfoto 1972-73 (Drottninggatan vägg i vägg med "Virveln" och Arne Borgs Tobak) och använde oftast Szabad (dom svarta med Schnedier optik),- vi hade 9x12,- 12x16 och en 18x24 eftersom vår chef alltid krävde minst 9x12 vi hade ju förvisso en Super Cambo 4x5 tum också men det var Szabad som gällde. Jörgen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg din kommentar först idag. Intressant det du skriver. Jag känner inte till Royal reklamfoto, men det ska nog gå att hitta ngn info. Alltid roligt med nya fakta. Trodde inte man använde träkameror ända in på 70-talet. det var också intressant. Tack för att du skrev.

      Radera