Minolta SRT101 började tillverkas 1966 och producerades fram till 1976. Det gjordes en del marginella ändringar under tiden och det här exemplaret är från den senare perioden, 1973-1976.
Objektivet som sitter på kameran är en Rokkor-PF 58/1.4 tillverkad 1966-1973. Den är alltså egentligen aningen gammal för just den här kameran.
Detta är en av de tyngre kamerorna i sin klass. Med normalen 58/1.4 väger den strax under kilot. Ingen lättviktare. Heller ingen liten kamera. Men väldigt gedigen, byggd att hålla i många år. Trots storleken och vikten känns den lite modernare än flera av sina kollegor från den här tiden.
Kameran har ingen exponeringsautomatik, är helt manuell. Man mäter ljuset genom optiken (TTL) vid full bländaröppning. Vald exponeringstid och följevisare för rätt exponering syns i sökaren. CLC, (Contrast Light Compensator) gör ljusmätaren mycket tillförlitlig, även vid motiv med hög kontrast.
Minolta var ett av få kameramärken som redan från början själv tillverkade optiskt glas till sina objektiv. Som så många andra kameratillverkare valde man ett annat namn till sina objektiv. Det blev Rokkor (efter Mount Rokko) som kom att användas som namn på de egna objektiven fram till 1981 (då man bytte namn till Minolta MD).
Minolta hade ett långt samarbete med Leica och en del objektiv som såldes under namnet Leica var tillverkade av Minolta.
Minolta var också allra först med att 1985 lansera en systemkamera med autofocus.
Fakta Minolta SRT101b
Manuell småbildskamera för 135 film, 24x36
Mätaren drivs av ett PX625 1,35V (tillverkas inte längre, det finns ersättningsbatteri, som dock håller 1,5V så man måste ställa ner ASA-talet för att undvika underexponerade negativ)
Kameran har uttag för blixt, både i blixtskon och via synkuttag, samt skärpedjupskontroll och självutlösare.
Slutare: 1-1/1000 samt B, inställd slutartid visas i sökaren.
Filmkänslighet: 6-6400 ASA (ISO)
Objektiv: Rokkor 58/1.4, minsta bländare 16, närgräns 0,6m. Beteckningen MC står för Meter Coupled, vilket innebär att optiken har en klack för att överföra bländarvärdet till kameran.
Fattning: Minolta SR-fattning (kallas ibland även MD-fattning).
Filtergänga: 55mm
Fattning: Minolta SR-fattning (kallas ibland även MD-fattning).
Filtergänga: 55mm
Att tänka på vid eventuellt köp
Kolla ljusmätaren (strömbrytaren sitter i kamerans botten) En svag punkt kan vara att bländaröverföringen sker med en lina som löper inuti kameran från objektivfattningen till ljusmätaren. Ta av objektivet och rör den lilla klacken som sitter fäst i en ring runt fattningen. Klacken ska vara rörlig åt höger fram till knappen som frigör objektivspärren. Klacken ska fjädra tillbaka när man släpper den. Om inte, är linan av och mätaren fungerar inte.
Kameran är byggd som en stridsvagn, och Rokkor-objektiv är bland de bästa man kan få. Kompletterar man med en lämplig adapter går det utmärkt att köra objektiven även på digitalkameran.
Kolla ljusmätaren (strömbrytaren sitter i kamerans botten) En svag punkt kan vara att bländaröverföringen sker med en lina som löper inuti kameran från objektivfattningen till ljusmätaren. Ta av objektivet och rör den lilla klacken som sitter fäst i en ring runt fattningen. Klacken ska vara rörlig åt höger fram till knappen som frigör objektivspärren. Klacken ska fjädra tillbaka när man släpper den. Om inte, är linan av och mätaren fungerar inte.
Kameran är byggd som en stridsvagn, och Rokkor-objektiv är bland de bästa man kan få. Kompletterar man med en lämplig adapter går det utmärkt att köra objektiven även på digitalkameran.
Jag tycker nog att Minoltas kameror och objektiv är undervärderade idag. Många sätter dem på samma nivå som Konica eller Chinon. Men på 70-talet skulle ingen få för sig att jämföra en Konicakamera med en kvalitetskamera som Minolta.
Fotnot
W. Eugene Smith (1918-1978) en av 1900-talets allra främsta fotojournalister, använde en Minolta SRT101 när han gjorde sin uppmärksammade dokumentation av resultatet av kvicksilverutsläppen i Minamata i början av 1970-talet. (Ett projekt som nästan kostade honom livet, då anställda i det ansvariga företaget misshandlade Smith allvarligt för att hindra honom från att publicera sina bilder.)
W. Eugene Smith (1918-1978) en av 1900-talets allra främsta fotojournalister, använde en Minolta SRT101 när han gjorde sin uppmärksammade dokumentation av resultatet av kvicksilverutsläppen i Minamata i början av 1970-talet. (Ett projekt som nästan kostade honom livet, då anställda i det ansvariga företaget misshandlade Smith allvarligt för att hindra honom från att publicera sina bilder.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar