Trots utrensningar i lådor och skåp finns det fortfarande en del roliga saker kvar som det är svårt att skiljas från. Som till exempel de här två objektiven. Jag kallar dem David och Goliat.
Det lilla objektivet är ett Supar, tillverkat 1948 av Wray, London. Det är ett trelinsigt förstoringsobjektiv för mellanformat. Brännvidden är 3 1/4 tum (82,55 mm), ljusstyrkan f/4,5 och minsta bländare 22. Bländaren har tio lameller och objektivfattningen är 31,5 mm gänga (kanske inte det vanligaste) och höjden på objektivet är 27 mm med en diameter på 31 mm. Tester gjorda vid slutet av 40-talet omnämner resultatet som “hyggligt”. Så man får nog klassa optiken som ett budgetobjektiv som kanske inte tål att jämföras med dyrare konstruktioner.
Goliat är ett stort men inget tungt objektiv. Det hänger samman med att konstruktionen har bara en lins, ingen slutare och ingen bländare. Det är en specialoptik för porträtt; en Rodenstock Imagon med brännvidden 420 mm och ljusstyrka f/5.8. Optiken är gjord för negativformatet 18x24cm och är försedd med en så kallad sil-soft. Med den kan man välja hur stark soft man vill ha på bilden genom att öppna och sluta hålen som sitter runt objektivet. Diameter på optiken är 110 mm, total höjd 98 mm och fattningen är gänga på 99 mm (inte så vanlig den heller, men jag har en fattning så jag kan montera den på lämplig platta). Jag har aldrig testat den, men man kan nog anta att optiken som helhet tecknar ganska mjukt och att kantskärpan är i det närmaste obefintlig.
Jag har inte lyckats hitta något tillverkningsår för den här optiken. Bara ett konstaterande att; “den har inte tillverkats på många år”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar