Plåta prylar i köket


Jag plåtar ofta och av olika anledningar fotorelaterade grejor. Inget märkligt utan enkla, beskrivande, tydliga bilder att använda i olika sammanhang. Rutinmässigt, men ska ändå hålla en hygglig standard. 


Min pryl-studio är lokaliserad på köksbordet och används endast på förmiddagar då dagsljuset är bäst (Dvs ingen sol). Bakgrunden är ett vitt A2-papper som hålls på plats med en böjlig arm med en klämma i varje ände. En klämma i bordskanten, den andra i papperet. Två limklämmor som håller fast papperet på bordet. En pappskiva för upplättning. Det är det hela.



Jag använde tidigare en stående bok som bakgrundshållare och fäste papperet i den med en klämma. Men efter att boken en gång föll och det objektiv jag höll på att plåta rullade iväg över bordet och så när föll i golvet, investerade jag i den böjliga armen.

Kamera
Jag fotograferar med en Canon S90 kompaktkamera. ISO 400, bländare 4-5.6, tidsautomatik. Jag använder AF och har alltid skärpepunkten i mitten. Jag lägger punkten där jag vill ha max skärpa, låser skärpan med avtryckaren och komponerar sedan bilden som jag vill ha den. Kamerans begränsade dynamiska omfång pga den lilla sensorn märks knappast på den här typen av motiv. Ska man däremot plåta svarta grejor mot mörkare bakgrund får man gå upp i format (och blända ner, och använda stativ). Den lilla sensorn ger så pass stort skärpedjup att man kan jobba på frihand. Någon gång har jag behövt bländare 8 och måste då (motvilligt) sätta kameran på stativ.


Efterbehandling
Inte mycket pyssel här. Jag har en preset i ACR där det mesta sker. Sedan lite småjusteringar i Ps, ändrar storlek och skärper. Det är det hela.

Diffusionskub
använder jag inte. Det är en låda tillverkad av vit nylonväv som man placerar motivet inuti och sedan belyser utifrån. Jag skriver belyser för det handlar knappast om att ljussätta. Det här förfaringssättet är till för folk som inte har mycket kunskap om fotografi, ljus eller ljussättning, utan bara vill ha tydliga, om än platta, bilder på enklast tänkbara sätt.
För en fotograf är enda anledningen att skaffa en sådan här låda om man återkommande plåtar blanka grejor och inte vill att omgivningen ska speglas i ytorna.


Enkla regler för grundläggande ljussättning
Så kallad skuggfri belysning är oftast platt och ointressant. Skuggor skapar djup och ger liv åt bilden. Det är okej att ha en skugga på underlaget, men inte på bakgrunden. Man får heller aldrig ha mer än en skugga, alltså aldrig ha skuggor på båda sidor om motivet. Skuggan bör heller inte ha skarpa konturer och framförallt inte vara djupsvart, eftersom den då riskerar dra till sig mer intresse än motivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar